علیرضا آیت اللهی Alireza Ayatollahi
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ علیرضا آیت اللهی Alireza Ayatollahi
آرشیو وبلاگ
      علیرضا آیت اللهیalireza ayatollahi (گذشته ی هرکسی چراغ راه آینده اوست ؛ به شرط آن كه به خاطر بسپارد ، تحليل كند و عبرت بگيرد : آينده نتيجه مجموعه تجربيٌات هرچند به ظاهر ناچيز همه افراد بشر درجهان است .)
ادبیات تفننی و تصنعی نویسنده: علیرضا آیت اللهی Alireza Ayatollahi - ۱۳٩۱/٤/٢٤

 

  نامه عاشقانه
 
از خدا که پنهان نیست ، از شما چه پنهان من نگارنده ی این وب ده وب دیگر را هم ، اگرچه بعضی را فقط هرسه ماه یک بار ، می نویسم که یکی از آنها هم وب « شناخت مردم ایران » است و گاهی مطالب این دو وب با یکدیگر تلاقی و تداخل می یابند که نمیدانم مطلب مورد نظر را روی این وب بگذارم یا روی وب « شناخت... »...

به ویژه در خصوص « ادبیٌات شفاهی » که بنا به نامش از ادبیٌات است امٌا بخشی مهم در مردم شناسی هر ملٌت و شهر و دیار را تشکیل می دهد و فولکلور ، فرهنگ عامٌه یا « فرهنگ مردم » هم خوانده می شود . فرهنگ مردم با فرهنگ عمومی شامل ادبیٌات چه تفاوت هائی دارد و تا چه حدٌ ؟ . مرز کشیدن بین موضوعات مردم شناسی و فرهنگ مردم از یک طرف و فرهنگ و ادب از طرف دیکر ، به ویژه در موضوع ادبیٌات شفاهی بسیار دشوار است و گاه غیر ممکن .

بسیاری از گفتار و حتی نوشتاری را که ما به حساب « تفنن » مردمی ، یا گروهی از مردم ، می گذاریم از ادبیٌات شفاهی اند ؛ و مورد مطالعه ، هم در مردم شناسی و هم در ادبیٌات .

در دهه های 1340 و 1350 که امکانات ارتباط جمعی کنونی وجود نداشتند یکی از سرگرمی های ما دانش آموزان آن زمان این بود که اگر ، علاوه بر شعر ، مطلبی جالب توجه دیدیم آن را در دفترچه شعرمان بیاوریم تا شاید روزی هم از آن استفاده کنیم . سال 1339 جهانگیری که اصولا" شیرازی بود و لی گویا پدرش از تهران به یزد منتقل شده بود و ایشان در کلاس نهم دبیرستان امیر کبیر همکلاس و همنشین من شده بود مطلبی را از تهران با خود آورده بود که من ، سینا ، ازغندی ، تفضلی ( همه اینها هم اکنون پزشک اند )و از روی آن نوشتیم و من همان شب در دفترچه شعرم پاکنویس کردم : 

عزیزم

باورکن از زمانی که در اقیانوس ایکس و وای به جانبت غرق شده ام قلب آرزومندم پیوسته به صورت یک تابع صعودی در آتش هجرانت می تپد ... و دائما" افکارم در پناه رادیکال وجودت به صورت کسری مبهم خود نمائی می کند ...

محبوبم 

از زمانی که شهپر افکارم جسم بی روحم را در زیر فشارهای منحنی های اندامت قرار داده است فاصله ی تغییرات احساساتم از به اضافه ی بینهایت تا منهای بینهایت را طی کرده تابع وجودم از الطاف بیشمارت منفصل گردیده است .

زیبایم 

آن روز که نوک مژگانت از محور ایکس های اندامم گذشت ؛ و قلب آرزو مندم را جریحه دار کرد باور کن جسم بیچاره ام از شدٌت التهاب  ناگهان تحت مشتق ٌاس آی ام نگاهت با حرکتی دورانی به سوی خیابان مجاور پیچید و مرا در سراسیمه عشقت بر روی محور وای ها تصویر نمود.

آخر ای افسونگر ! کمی مماس افکارت را از نقطه عطف بر منحنی وجود من نادان بگذار تا شاید در محاط دایره احساساتم از عشق آتشینم با خبر شوی و در ماکزیممم شور و هیجانی دلخواه پدیدار شود .

در پایان از تو خواهشی دارم و آن خواهش اینست که منحنی تغییرات هموگرافیک لبانت را برروی کاغذ شطرنجی رسم کرده با استفاده از تعیین علامت نقاط ماکزیمم مشخص تر نمائی 

قربان ضریب نگاهت : مستر ایکس

کوتاه بیائید ! . این یادداشت من خیلی نقص دارد ؛ جهانگیری چیزی را که در تهران شنیده بوده است پس از ماهها به صورتی شفاهی برای ما نقل کرده است .؛ و البته که ریاضیاتش هم چندان قوی نبوده است : ادبیٌات شفاهی است . پرویز سینا ، سیٌد محمد ازغندی و تفصیلی که اسم کوچکش را به یاد ندارم لابد چون استعداد بهتری نسبت به من داشته اند و بعدا" پزشک شده اند آن را بهتر از من یادداشت کرده اند که هم اکنون به ایشان دسترسی ندارم . به علاوه به فرض دسترسی هم بسیار بعید می دانم که دفترچه شعری می داشته اند و هنوز هم آن را داشته باشند .

در آن دهه ها مد شده بود که قطعاتی ادبی با استفاده از علوم مختلف یا حتی صرف و نحو و زبان عربی بسازند که برخی از آنها هم اروتیک بود . کم کم این موضوع به ادبیٌات رسمی هم کشیده شد و کیومرث منشی زاده در دهه 1350 مشهور ترین شاعری بود که با استفاده از ریاضیات شعر می گفت .

شما هم از اینگونه قطعه ها و شعر ها دارید ؟ کدامش را ؟ 

  نظرات ()
4 جولای ( ژوئیه ) 14 تیر : روز قلم نویسنده: علیرضا آیت اللهی Alireza Ayatollahi - ۱۳٩۱/٤/۱۳

به دمی ، یا درمی یا قلمی یا قدمی

 

قلمدار هر بلا!

 

روز موعود فرارسید . گفته بودند هرکسی به دمی یا درمی یا قلمی یا قدمی . به سوی صحرای محشر به راه افتادند ؛ محشر کبرا که نبود ؛ محشری بود که...

می بایست ابتدا چه راههای ناهموار پر پیچ و خم  بیابانهای بی آب و علف و کوهها و کتل هایی را طی کنند تا به بادیه نحسر ، پیچ اوٌل برزخ ، سه راهی بهشت و دوزخ تا صحرای محشر ! .

هنوز صدفرسنگی بیشتر نپیموده بودند که طوفانی درگرفت و رعد و برق ، رگبار و تگرگ و برف و کولاک . وبعد هم سیل و سیل و سیل از همه طرف . همه در یک محل جمع شدند به تدبیر که حتی لقمه ای نان برایشان نمانده بود که سدٌ جوع کنند ؛ و این که چه کنند ؟ و چه نکنند ؟ .

عربده کشی حرٌاف و سخنگو و سخنگو و سخنگو ! چون مرغ سخنگو طوطی وار !  و امٌا با شکمی فیلواره و شتر خوار ! که شده بود سردمدار...

درم دار که چه درم ها داشت و چه دینار ها و همه به رنگ خون حلقوم بیچارگان !

علمدار که عددی نبود که در شعربیاید و فقط علمی داشت چماقگونه در حمایت اتحادیٌه نامقدس آن دو ! ؛ بیرقش را بر سر چماقی آویخته بود و آنهم بیرقی قرمز از پارچه های کرپ کره ای ! .

قدم دار که خوشقدم بود ، و دست به هرکاری می زد توفیق من اللهی داشت : دست به خاکستر می زد طلامی شد و فردایش در بازار سکٌه فروشان !

ورم دار که دختر کولی یی غربتی بود و طلادوست و قدم به قدم به دنبال قدم دار ! ؛ یکی بود برای همه و همه برای یکی ؛ هریکی یک دوره تسبیح دعاکردی و حرز بر صفحه و سیمایش نوشتی و بقیه هم چنان که افتد و دانی !.

قلمدار ؟ دود چراغ خورده ای بود نحیف و لاغر اندام و یک لاقبا که فقط همان قلم مشهور و صفحه ای از کاغذ سفید برایش باقی مانده بود و بس !

همه مانده بودند هاج و واج... که به ناگاه فرشته ای از آسمان برسید و به دل دریای سیل زد و پانزده  ماهی طلای سیاه از آن آب بگرفت ؛ و به تقسیم نشستند :

پنج ماهی برای سردمدار

چهار ماهی برای درمدار

سه ماهی برای علمدار

دو ماهی برای قدمدار

یک ماهی برای ورمدار

همه این حکایت را قلمدار بنبشت و آنگاه نگاهی حسرت آمیز به ماهی های دیگران که علمدار وی را گفت : چه نشسته ای کربلائی که علمدار هر بلائی ! . با تو چون روزگار سخت نشاید ! . پس با علم خود بزد و قلم وی بشکست تا در تواریخ شفاهی بیاید و عبرت آموز هرآنکسی بشود که به جای خود بنشیند و وبلاگ بنویسد ! .

 

  نظرات ()
دفتر چه گلچین اشعار (2) نویسنده: علیرضا آیت اللهی Alireza Ayatollahi - ۱۳٩۱/٤/۱٠

از میمون داروین 

تا 

چرا عاقل کند کاری ؟!!!

موضوع ، یا آنطور که ما فارسی زبانان عادت داریم بنویسیم ، « مسئله » ، به چند بیت یا چند شعر فارسی که در دفترچه شعرمان یادداشت کرده ایم ختم نمی شود ؛ برعکس ، از اینجا شروع می شود ! ، از جائی که سنگ اول بنای آبرو و حیثیٌت شاعر و نویسنده گذاشته می شود . شعر های دوران جوانی من و احتمالا" شما کاملا" احساسی و عاشقانه و به اصطلاح برای دختر همسایه اند . بعدا" شعر ها یا نوشته هایمان وسعت و دامنه بیشتری می یابند ؛ و البته و صد البته نمایانگر روحیٌه ، کمبودها ، تمایلات ، و بنابر این خط فکری و موضع و مقام و موقعیت ما می شوند که بحثش مفصل است ؛ بسیار مفصل است ، و بعدا" خواهم نوشت . شعرهای دوره ، یا دوران ، سالخوردگی هم خواه ناخواه ، و به ویژه نزد ایرانیان و باز علی الخصوص مومنان ، سنٌتی دارد که وارد گله و شکایت از زندگی ، به خصوص ضعف پیری ، و عرفان و مذهب می شود .

حالا برگردیم بر سر ادبیات ایرانی که بنا به فلسفه و فرهنگ ایرانی تقریبا " به طور کامل بر اساس قیاس و تمثیل است ؛ و ما در اینجا نظیر سایر تحلیلگران یا لااقل گزارشگران ادبیٌات ایرانی ، قیاس به نفس می کنیم ، و می گوئیم :

اشعار دوران جوانی هرشاعری ، احساسی و عاشقانه است ...

مگر اینکه « رندان جهان » بنا به منافع شخصی و گروهی خود وی را به چاپلوسی و تملق و مدیحه سرائی مستقیم یا غیر مستقیم اربابان و به اصطلاح حاکمان وادارند ؛ و از همان زمان از شاعری آزاده و وارسته و پیامبر فرهنگی بشریت یا لا اقل مردم خود به فردی دنباله رو ، مدیحه سرا ، ریاکار و به خیال خود فرصت طلب تبدیل کنند .

اشخاص دوران میانسالی نشاندهنده ی شخصیٌت حقیقی شاعر است که فقط به فکر خود و خوشگذرانی است ، مدیحه سرا و فرصت طلب یا ساده لوح و فریب خورده است ، رسالت اجتماعی حس ٌ می کند ، شعر را وسیله نیل به قدرت سیاسی قرار داده است ، و یا هر چیز دیگر...

هر شاعر یا نویسنده ای می تواند به اشعار و نوشته های خود ، و هر ادب دوست یا ادبیٌاتی دیگری می تواند به دفترچه اشعار خود مراجعه کند تا خود را بهتر بشناسد ، دوران فعالیت ادبی خود را مشخص کند ؛ و چه بسا از ره این خود شناسی و با کاربرد « قیاس » یا در واقع « قیاس به نفس » به قواعد معمول در زندگی سایر ادبای جامعه هم پی ببرد . در صورت پذیرش آن را به کلٌ شعرای جامعه خود تعمیم دهد و به یک یا چند قانون اجتماعی - ادبی در جامعه خود دست یابد . 

مثلا" به این نتیجه برسیم که شاعران جوان ما برای خود اشعاری احساسی و عشقی می سرایند و برای دیگران تحت تاثیر وضع جامعه به مدیحه سرائی یا مذمٌت می پردازند که چه بسا در دوران میان سالی و کمال از چنین سروده هائی پشیمان شوند و چون نگارنده برخی از نوشته ها و شعرهای دوران جوانیشان را پاره کنند و بسوزانند و به آب روان بسپارند ؛ و وای به وقتی که در جائی ثبت کرده باشند و به چاپ رسیده باشد و راه برگشت نداشته باشند . 

تصور نکنیم که « قانون اجتماعی » و قانون ادبی » ، وحی منزل و نظیر ریاضیٌات : « دو ، دوتا ، چهارتا » است . خیر ! اینگونه قوانین بنا به خصلت علوم انسانی و اجتماعی :

- نسبی هستند

- نظری هستند .

در هر حال از اینجا است که به خصائص ادبیٌات و جامعه شناسی یک مردم و یک منطقه پی می بریم ، اگر به جای دولتمردان قدیم فرانسه و انگلستان و... باشیم نقاط قوٌت و ضعف ملٌت ها را برای سلطه بر آنها شناسائی می کنیم ... و مثلا" اگر پی بردیم که شعرا و نویسندگان جامعه ای هجران را بر وصل و به طور لی شکست را بر پیروزی و مغلوب را بر غالب ترجیح می دهند از این موضوع استفاده کرده آنان را در شرایط « رنج پایدار » قرار دهیم ؛ تا به نوحه سرائی و تظلٌم و تضرٌع بیشتری بپردازند ؛ و...

و البته این بحث اینجا تمام نمی شود ؛ بلکه آنچه تمام می شود نیروی نویسنده است ( که نوشتم در زمره خصائص شعرا و نویسندگان سالخورده است ! ) و... حال چند شعر از شعرهائی که از حوالی 1350 و بیست و پنج سالگیم و البته تحت تاثیر بزرگانی که آنهم بعدا" ذکر خواهم کرد در دفترچه ام آورده ام :

از آن روزی که عالم را نهادند

به هرکس هرچه لایق بود دادند

 

آنکه هفت اقلیم عالم را نهاد 

هرکسی را هرچه لایق بود داد

 

گرخسی افتدت به دیده منال

سوی آنکس نگر که نابیناست

 

کهتر و مهتر و وضیع و شریف

همه سرگشته اند و رنجورند

دوستان گر به دوستان نرسند

اندر این روزگار ، معذورند

 

ای دیده خون ببار که یک ملٌتی به خواب

رفته ست و من دو دیده بیدارم آرزوست

بیدار هرکه شد درایران رود به دار

بیدارم و زندگانی بی دارم آرزوست

 

شیطان یکایک از این خلق می برد

و این خلق را نگر که چه آسوده می چرد !

 

ساحل افتاده گفت گرچه بسی زیستم

لیک نه معلوم شد ، آه که من کیستم

موج زپا رفته ای تیز خرامید و گفت

هستم اگر میروم ، گر نروم نیستم

 

در زمان ناتوانی یاد یاران سخت نیست

روز قدرت از رفیقان یادکردن همٌت است

 

کیمیا گر ز غصٌه مرده و رنج

ابلهی در خرابه یافته گنج

 

  نظرات ()
دفتر چه گلچین اشعار نویسنده: علیرضا آیت اللهی Alireza Ayatollahi - ۱۳٩۱/٤/٢

Увеличить

 

 دفترچه شعر نوجوانی

« دفترچه شعر » دارید ؟ . شاید بتوانید آن را کتاب کنید . آن زمان ها رسم بر این بود که بسیاری از ادبیاتی ها یک دفترچه شعر داشته باشند . برخی از غیر ادبیاتی ها هم دفترچه شعر داشتند (1) . شعرهای مورد پسندشان را در یک دفترچه گرد می آوردند و گاه که تخصص و اعتماد به نفسی هم داشتند آنها را به صورت کتاب ( گلچین اشعار ) منتشر می کردند . من هم از سال 1339 که همان 14-15 سالگی باشد شروع به گردآوری اشعار و قطعات ادبی و نظایر آنها کردم که دفتر تهیه شده از 1340 را هنوز هم که هنوز است دارم ؛ و قدرش را نمی دانستم تا روزی که به منزل استاد محمد پروین گنابادی رفتم ...

دکتر حسین آیدین که مدیر مجله ما بود ، یک روز در چنین روزهائی از سال در 1347 به من گفت یکی از بچٌه ها را بفرست از استاد پروین و فلان و فلان و بهمان مقاله هایشان را برای این شماره از ماهنامه بگیرند و به دفتر مجله بیاورند . گفتم الآن اواخر خرداد است وهمه بچٌه ها ( که دانشجو بودند ) در بحبوحه ی امتحانات . آنها هم که پولی بابت همکاری با مجله نمی گیرند ؛ رویم نمی شود چنین درخواستی از هیچکدامشان بکنم . .. خودم می روم ! .

فرنودی که همدوره ی ما و دانشجو ، امٌا ثروتمند زاده و بی خیال ! بود همیشه ( مثل خودم ) می خواست که با مشاهیر آشنا شود . فیاتش را برداشت و رفتیم به خانه پروین . یک مشت فیش آنجا روی زمین به صورت دسته بندی شده ولو بود که بدجوری نظر من ( عاشق تحقیق ) را به خود جلب کرده بود . استاد پروین که نگاه بسیار کنجکاو مرا به آنها دید گفت این ها شعر است ؛ و اکثرا" تک بیت . معلوم شد عده ای از پژو هشگران « لغت نامه دهخدا » نشسته اند و تقریبا" تمام دیوان های شعرای بزرگ پارسی زبان را خوانده اند ، شعر های بامعنی تر آن ها را یادداشت کرده اند ، برحسب موضوع طبقه بندی کرده اند تا در باره معنی و مفهوم هر « واژه » ای که در لغتنامه می آورند شعرهائی مربوط را هم ذکر کنند ؛ به عنوان شاهد و مثال و نظایر آن .

استاد پروین می گفت این شعر ها ، هم مثال اند ، هم شاهد ؛و هم مطلب را شیرین تر کرده به اصطلاح نمک آن می شوند . و درباره شعرهای نو هم گفت : آن شعرها را ولشان کن ! . (2)

دوٌمین نفر که باید مقاله می داد ما را تحویل نگرفت ؛ آمد جلوی درخانه اش مقاله را به من داد و حتی یک بفرمائید خشک و خالی هم به ما نگفت ؛ حال آنکه خانه ای بسیار مجلل داشت .

سوٌمین نفروقتی تلفن زدیم که : تشریف دارید بیائیم مقاله را بگیریم ؟ گفت : متاسفانه کاری ضروری برایم پیش آمده است و باید از منزل بیرون بروم ؛ امٌا مقاله را می گذارم نزد بقٌال سرکوچه مان ، بیائید بگیرید !

چهارمی ، دکتر حمید نطقی بودکه ما را به گرمی پذیرفت و ضمن گفتگوها متوجه شدیم که او هم شعرهائی را برگزیده و یادداشت کرده و خانمش آن ها را طبقه بندی و بایگانی کرده است . خانمش به حدٌی در فعالیت های دکتر نطقی مشارکت می کرد که به نظر من تمام مقالات و کتابهای وی را باید نوشت : از دکتر حمید نطقی و بانو ! .

دکتر نطقی از من پرسید : تو که اهل شعر و شاعری هستی ، خودت دفترچه شعر نداری ؟ عرض کردم چرا ، داشته ام ، امٌا بیشتر در حدٌا ین که مثلا" نوجوانان شعر ابوالقاسم لاهوتی ( عاشقم ، عاشق به رویت ! گر نمی دانی بدان !... ) را بنویسند و برای دختر همسایه بفرستند که خندید و ( روحیه ای ضد اسلامی داشت ) به تمسخر گفت : بچٌه آخوند ! حتی این کار هم از تو بر نمی آید ! . امٌا مطمئنم که باز هم دفترچه ات را گسترش می دهی که برای مقالاتت از شعرهایش استفاده کنی ؛ من و استاد پروین هم به چنین دفترچه هائی شروع کردیم ...

حالا چند بیت از شعرهای دفترچه ام را که سال 1340 تا 1345 جمع آوری کرده ام می آورم تا بعد ..

ناله را هرچند می خواهم که آسان برکشم

سینه می گوید که : من تنگ آمدم ! فریاد کن !

 

پروانه ام و عادت من سوختن خویش

تا پاک نسوزم دلم آسوده نگردد

 

پروانه صفت چشم بر او دوخته بودم

وقتی که خبردار شدم سوخته بودم

 

از قرب غیر هیچ دلم بیقرار نیست

زیرا که لطف و مهر تو را اعتبار نیست

 

نگویمت که مکش امٌا چنان بکش که اگر

به روز حشر ببینی مرا خجل نشوی !

 

تو هیچ عهد نبستی که عاقبت نشکستی

مرا به آتش سوزان نشاندی و ننشستی

 

مشکن دلی که چشم امیدش به دست تو است

خواهد بر او گذشت ولیکن شکست تو است

 

دلی که دست تو دادم به نام « هدیه عشق »

روا نبود که آن را چو جام خون سازی

 

خداست یار کسانی که یار یکدگرند

زراه مهر و وفا دوستدار یکدگرند

 

جانا پی خرابی دل اینقدر مکوش

گیرم دل من است مگر خانه ی تو نیست ؟!

 

از پریدن های رنگ و از تپیدن های دل

عاشق بیچاره هرجا هست رسوا می شود

 

بیچاره آنکه صاحب روی نکو بود

آنجا که رنگ و بوی بود گفتگو بود

 

بگذار که پنهان بود این راز جگر سوز

انگار که گفتیم و دل چند شکستیم

 

سیگار لبت بوسه زد و من لب سیگار

دیدی به چه تدبیر زتو بوسه گرفتم !

 

من زلبت صدهزار بوسه طلب داشتم

آنچه به من داده ای وام ادا کرده ای

و... که دیگر اگر همه را خوانده اید خسته شده اید ؛ و حالا که این رایانه تعمیر شده آرتروز گردنم دارد بهانه گیری می کند . بیائید بهانه به دستش ندهیم و بقیه را که جذابیتش حتی از این مطلب هم کمتر است را بگذاریم برای مثلا" یکشنبه آینده . انشاء الله .

(1) به احتمال قریب به یقین آقای پروفسور رضا که آن زمانها رئیس دانشگاه تهران بودند به یاد نمی آورند که یکبار وقتی بنده را در حال خواندن دفترچه دیدند گفتند خودشان ( که شاعر بودند و لابد هنوز هم هستند ) هم چنین دفترچه ای دارند ...

(2) و البتٌه در اروپای غربی هم شعر را به عنوان شاهد و مثال و نمک مطلب در متون می آورده اند و لابد هنوز هم می آورند ؛ امٌا فقط همان شعر نو یا آزاد   

  نظرات ()
مطالب اخیر زن صادق هدایت (7) : چهره ی واقعی زن ایرانی ؟ نظر رهبرانقلاب در مورد تام پین و صمد بهرنگی هرمرد ایرانی باید این را بخواند ! آیا ادبیات دِل خوش می خواهد ؟ زن صادق هدایت (5) : اکثرا" بطور کامل تخیٌلی و به دور از واقعیت زن صادق هدایت (4) : زیبائی در 2000 سال بعد از این 3زن زیبای صادق هدایت در دیروز ، امروز ، فردا زن صادق هدایت (2) زن از قلم صادق هدایت (2) زن صادق هدایت چرا از فروغ فرخزاد نوشتی ؟! حالا وقتش نیست !
کلمات کلیدی وبلاگ 1340 (۱) آثار نابودگر ادبی (۱) آداب و رسوم مردمی و ادبیات (۱) آزادی (۱) آگهی نویسی (۱) آموزش اجتماعی (٢) آموزش انشا’ و نویسندگی (۱) آموزش انشاء (٤) آموزش پیشرو (۱) آموزش زیان آور (۱) آموزش غلط( زیان آور ) (۱) آموزش غلط ( زیان آور ) (۱) آموزش مذهبی (۱) آموزش مطبوع (۱) آموزش مناسب (۱) آموزش نا مطبوع (۱) آموزش هنر (۱) آموزش و پرورش (۱) آیت اللهی شاعر (۱) ابراهیم پورداوود (۱) ابو سلیک گرگانی (۱) ابوالعباس مروزی (۱) ابوالقاسم انجوی (۱) ابوالقاسم حالت (۱) ابوالمؤید بلخی و عباس مروزی (۱) ابوشکور بلخی (۱) ابونصر فارابی (۱) اثر بخشی شعر (۱) اجتماعگرائی (۱) احسان شریعتی (۱) احمد شاملو (۱) احمد کسروی (۱) اختناق ادبی (۱) اخلاق (۱) اخلاق ادبی ما (۱) اخلاق در نگارش (۱) اخلاق و ادبیات (۱) اخلاقشاعر (۱) ادب (۱) ادبیًات (۱) ادبیٌات (٢) ادبیات آذربایجان (۱) ادبیًات ابزاری (۱) ادبیات اسلامی (۱) ادبیًات اقتصادی (۱) ادبیات باستانی ایران (۱) ادبیات بی اعتبار (۱) ادبیات تعارض (۱) ادبیات جامعه شناسانه (۱) ادبیات دینی (۱) ادبیات سازنده (۱) ادبیات سیاسی (۱) ادبیات سیاه (۱) ادبیات شفاهی (٧) ادبیات شفاهی تهران (۱) ادبیات شفاهی در ایران (٧) ادبیات فارسی 1344 (۱) ادبیٌات فرمایشی (۱) ادبیات قرن 4 هجری (۱) ادبیات محاوره ای (۱) ادبیات مذهبی (۱) ادبیٌات معاصر (۱) ادبیات نشاط اجتماعی (۱) ادبیات نظامی (۱) ادبیًات کاسبکارانه (۱) ادبیاتگونه مخرب (۱) ادوات استفهامی (۱) ارزش اثر ادبی (۱) ارزش ادبیات در جامعه (٢) ارزش ادیب (۱) ارزشیابی نوشته (۱) ارزیابی شخصیت نویسنده (۱) استاد ! علم ! (۱) استاد ادبیات (۱) استاد پروین گنابادی (۱) استاد دانشگاه (۱) استاد محمد پروین گنابادی (٥) استاد محمٌد پروین گنابادی (٤) استاد محمد رضا شفیعی کدکنی (۱) استعداد ادبی (۱) استقلال (۱) استقلال ادبی (۱) اسلامِ ضد اسلامی (۱) اشاء فارسی (۱) اصطلاح (۱) اصلاح (۱) اصلاح مدیحه سرائی (۱) اطلاعات شفاهی (۱) اعتبار راوی (۱) اعتبار نوشته (۱) اعتبار نویسنده (۱) اعتماد به نفس شاعر (۱) اغراق (۱) افسانه پردازی (۱) افسانه گرائی (۱) افسانه و تاریخ (۱) امام حسین (ع) (۳) املا (۱) املا’(دیکته ) فارسی (۱) املا’ ( دیکته ) فارسی (۱) انتخاب سبک (۱) انتخاب نوع شعر (۱) انتشار اشعار (۱) انتقال فرهنگ (۱) انتقال فرهنگ فرهنگ (۱) انجوی شیرازی (۱) انحصار قدرت (۱) انسانم آرزوست (۱) انشا’ (۳) انشا’ غریزی (۱) انشاء ( نگارش ) (۳) انشاء جاهلانه (۱) انشاء خوب (۱) انشاء عالمانه (۱) انشاء فارسی (٢) انشاء فاضلانه (۱) انقلاب ؟! (۱) انگیزه تحصیلات ادبی (۱) اوستا (۱) اوٌلین شعر (۱) ایرانشناسی (۱) با کار و کوشش و تولید (۱) بحر طویل (۱) بخارا پایتخت ادب (۱) بدخواهان عقب مانده (۱) برنامه ریزی ادبی (۱) بزرگداشت نویسندگان (۱) به آذین (۱) به روز شدن قانون (۱) به گویش مردم (۱) بهره مندی از زندگی (۱) بوف کور (۳) بی ادبی در ادبیات (۱) بی هنری در هنر (۱) بیان عمومی (۱) پرورش (۱) پروفسور محسن هشترودی (۱) پروفسور هشترودی (۱) پوچی (۱) پیام اثر (۱) پیامبر (ص) (۱) تاثیر جامعه بر شاعر (۱) تاثیر شاعر با الگو پردازی (۱) تاثیر محیط (۱) تاریخ آموزشی (۱) تاریخ ایران باستان (۱) تاریخ شعر (۱) تاریخ طبری (٢) تبریک نوروز (۱) تجربه و انشاء (۱) تحرک اجتماعی (۱) تحریف تاریخ (۱) تحقیقات صادق هدایت (۱) تحوٌل ادبیات معاصر (۱) تحول در ادبیات فارسی (٢) تحول زیباییهای سخن (۱) تخصص ادبی (۱) تداول واژه (۱) تدریس انشاء (۱) ترانه مرغ سحر (۱) ترجمه قرآن کریم (۱) تشویق و تحقیردرادبیات (۱) تصنیف (٢) تصویر زن در ادبیات (۱) تعامل اجتماعی (۱) تعداد ابیات سروده (۱) تعداد شعرا (۱) تعریف ادب (۱) تعریف هنر (۱) تفسیر قرآن (۱) تفکر ادبی (۱) تفکر فردی (۱) تفکر مثبت ایرانی (۱) تقلید (۱) تقلید در سبک (۱) تقلید صرف (۱) تقلید صرف (کپی) (۱) تلخیص (۱) تمرکز در نگارش (۱) تملق (۱) تنهائی نخبگان ادبی (۱) تنهائی نخبگان ادبی (۱) تنویر افکار (۱) تو را من چشم در راهم (۱) توسعه ادبیات (۱) توسعه پایدار (۱) توسعه فرهنگی (۱) توصیف (٢) توصیف زن (۱) توصیف زندگی مردم (٢) تولد شاعر (٢) ثبت و ضبط فولکلور (۱) جاذبه در ادبیات (۱) جامعه شناسی (۱) جامعه شناسی در ادبیات (۱) جامعه شناسی شعر (۱) جامعه گریزی (۱) جامعه و ادبیات (٢) جایگاه ادیب و هنر مکند (۱) جایگاه انشاء (۱) جایگاه شعر در جامعه (۱) جریان زدگی سیاسی (۱) جشن (۱) جعل ادبی (٢) جعل تاریخ (۱) جغرافیا (۱) جلال آل احمد (٦) جلال الدین محمد بلخی مولوی (۱) جمالزاده (۱) جوٌ جامعه (۱) چاپچی (۱) چاپلوسی (۱) چال حافظه (۱) چخوف (۱) چهارم اسفند (٤) چهارم اسفند هفتادسالگی علیرضا آیت اللهی (٢) چکیده نویسی (۱) حاج محمد آقا آیت اللهی (۱) حاج میرزا کاظم آیت اللهی ( ادیب یزدی ) (۱) حاجی فیروز (۱) حدیث (۱) حسن پیر نیا (۱) حسین بهزاد (۱) حسین منزوی (۱) حضرت محمد (ص) (۱) حق نشر (۱) حقشناسی (۱) حماسه (۱) حمید مصدق (۱) حنظله بادغیسی (۱) حکیم ابو القاسم فردوسی (۱) حکیم ابوالقاسم فردوسی (۱) خاستگاه اجتماعی نویسنده (۱) خاص ً نویسی (۱) خاطرات (۱) خاطرات ادبی (۱) خاطره نویسی (۱) خاله رورو (۱) خرافات (٢) خسرو شاهانی (۱) خفته چند (۱) خلاصه نویسی (٢) خود شناسی (۱) خود کشی صادق هدایت (۱) خود کم بینی (۱) خودش هم باورش شده (۱) خودکم بینی (۱) خوشبینانه نویسی (۱) داستان کوتاه (۱) داستان کوتاه در ایران (۱) داستانهای یگانه (۱) داستایوسکی (۱) داش آکل (۱) درست نویسی به پارسی (۱) دروغ (۱) دروغ ، سیاسی است (۱) دروغنویسی (۳) دروغنویسی سهوی (۱) دروغنویسی عمدی (۱) دزدی اینترنتی (۱) دستور زبان فارسی (۱) دفتر خاطرات (۱) دفتر شعر (٢) دودان قاجار (۱) دوران احساسات (۱) دوران افول در ادبیات فارسی (۱) دوران بلوغ (۱) دوره و زمانه (۱) دوزخ در ادبیات (۱) دکتر حسن شهید نورائی (۱) دکتر حسین آیدین (٤) دکتر ذبیح الله صفا (۱) دکتر علی شریعتی (٢) دکتر غلامحسین صدیقی (۱) دکتر محمد علی شیخ الاسلامی (۱) دکتر منوچهر نطقی (۱) دکتر ناصر الدین شاه حسینی (۱) دیوان شعر (۱) دیوان فرخی یزدی (۱) دیوان های اشعار (۱) دیکته ی شعر (۱) ذبیح الله صفا (٢) ذکرنام خالق اثر (۱) رئالیسم (٢) راه فعالیٌت ادبی (۱) راهنمائی بخردانه (۱) رسالت ادبیات (۱) رسالت شاعر (۱) رسالت شاعر و نویسنده (۱) رشد و توسعه (۱) رمان و اسلام (۱) رمضان (۱) رهبر انقلاب (۱) رهی معیری (۱) روانشناسی ادبیات (۱) روایات متفاوت (۱) روایت (۱) رودکی (۱) رودکی سمر قندی (۱) روز پدر (۱) روز زن (۱) روز شعر و ادب (٢) روز مادر (۱) روزگار شاعر (۱) روزگار نویسنده (۱) روزنامه نگاری (٥) روزنامه کیهان (٢) روشنفکر (۱) زادروز (۱) زادروز بزرگداشت و تجلیل (٢) زادروز نویسنده (۱) زبان خارجی (۱) زبان عمومی (۱) زبان فارسی (۱) زرتشت (۱) زمانه نویسنده (۱) زمستان (۱) زن از نظر هدایت ؟ (۳) زن ایرانی (۱) زن زیبای صادق هدایت (۳) زن صادق هدایت (۱) زنان (۱) زندگی نویسنده (۱) زندگی هنرمند (۱) زنده بگور (٤) زیبا ئی زن ایرانی (٢) زیبائی های سخن (۱) ساده نویسی (٢) سارا شریعتی (۱) ساعتِ نگارش (۱) سال 1345 (۱) سال نو (۱) سالروز تولد علیرضا آیت اللهی (۱) سالروز وبلاگ (۱) سالزوز تولد (۱) سامانیان (۱) سبک زندگی (۱) سبک هندی (۱) سجع (٢) سرقت ادبی (۱) سرگذشت این و آن (۱) سعید نفیسی (٢) سلطه ی ادبیات عرب (۱) سناریو نویسی (۱) سه قطره خوان (۱) سهم ادبیات (۱) سوئ استفاده از ادبیات (۱) سوسن شریعتی (۱) سیاست شعری (۱) سیاستگزاری ادبیات (۱) سیاوش کسرائی (۱) سید ابوالقاسم انجوی شیرازی (۳) سیدمحمد علی جمالزاده (۱) سینما و مذهب (۱) شاعر اصلاحگرا (۱) شاعر درباری (۱) شاعر شهید (۱) شاعر مردمی (٢) شاعران زن (۱) شاعران گمنام (۱) شاعران ناشناس (۱) شاهنامه (۱) شب ادبیات (۱) شب چلٌه (۱) شب مشاعره (۱) شب یلدا (٢) شخصیٌت ادیب و هنرمند (۱) شخصیت شاعر (۱) شرح جامعه (۱) شعر (٥) شعر آئینی (٢) شعر آزاد (۱) شعر امروز (۱) شعر انتقادی (هجویٌه ) (۱) شعر توده ای (۱) شعر دختران (۱) شعر در باقی آباد یزد (۱) شعر دینی (۱) شعر زمستان (۱) شعر زن (۱) شعر زورکی (۱) شعر سیاسی (۱) شعر شکوه (۱) شعر شیعه (۱) شعر ضعیف (۱) شعر علیرضا آیت اللهی (۱) شعر فالوده یزدی (۱) شعر لاادری (۱) شعر مذهبی (۱) شعر نو (۳) شعر های عاشقانه (٢) شعر و موسیقی (۱) شعر وجامعه (۱) شعر کاربردی (۱) شعربافی (۱) شعرمردانه (۱) شعرمردمی (۱) شعرنو (۱) شعرنو و شعر کهن (٢) شعرنیمایی (۱) شعرهای انقلابی (۱) شعرهای به یادماندنی اسفند 91 (۱) شعرهای عوام پسند (۱) شعرکهن (٢) شعرکوششی (۱) شفاهی های کتبی شده (۱) شناخت فرهنگ ایران (۱) شهادت امام علی (ع) (۱) شهرت ادبی (۱) شهرت تبلیغاتی (۱) شهرت شاعر (۱) شهرت طلبی (۱) شهید بلخی (۱) شیخ فضل الله نوری (۱) شیوه ( سبک ) نگارش (۱) شیوه تفکر (۱) صادق هدایت (٢٦) صبحی مهتدی (۱) صمد بهرنگی (٢) ضرورت شناخت (۱) طاهره صفارزاده (۱) طبیعت دوستی (۱) طرح به موقع موضوع (۱) عادت به پرگوئی و پرنویسی (۱) عارف قزوینی (۱) عاشقانه (۱) عدم رضایت شاعر (۱) عزاداری (۱) عزم جمعی در آموزش (۱) عصر ادب (۱) عصر بی ادبی (٢) عصر پهلوی (۱) عقب ماندگی آموزشی (۱) علی میرزائی (۱) علیرضا آیت اللهی (۳٠) عکاسی (۱) عید (۱) عید و ادبیٌات (۱) غربزدگی (۱) غربگرائی در ادبیات (۱) غلامحسین صدیقی (۱) غلط نویسی (۱) غلو (٢) غلوً ( سیاهنمائی ) (۱) غلیان احساس (۱) غیر متخصصان (۱) فارسی دری (۱) فارسی شکر است (٢) فاطمه زهراء (۱) فایده نگارش (۱) فردوسی (۱) فرق تاریخ و ادبیات (۱) فرم نویسی (۱) فرهنگ ایرانی (۱) فرهنگ فارسی (۱) فرهنگ مردم (٢) فرهنگ و ادبیات عصر توٌهم (۱) فروغ فرخزاد (٢) فصل شاعری (۱) فضای داستان (۱) فطرت و ادبیات (۱) فلسفه اسلام (۱) فلسفه زندگی (۱) فلسفه شعر و هنر (۱) فلسفه عامٌه (۱) فولکلور (٢) فولکلور آذربایجان (۱) فونکسیونالیسم ادبی (۱) فیلم سینمائی مخلل (۱) فیلمفارسی (٢) قانون حمایت از مؤلفان (۱) قصٌه ضامن آهو (۱) قهرمان و ضدٌ قهرمان (۱) گسترش موضوع (۱) لاادری (۱) لغتنامه (۱) لغتنامه دهخدا (۱) ماهنامه زیبائی و زندگی (۱) ماوراء الطبیعه (۱) مبارک باد (۱) مبارکباد تولد (۱) مجتبی مینوی (۱) محرم (۱) محسن صفایخش (٥) محمد پروین گنابادی (٢) محمد تقی بهار (۱) محمد علی اسلامی ندوشن (۱) محمدبن جریر طبری (۱) محمدعلی جمالزاده (۱) محمدعلی فردین (۱) مخاطب پذیری (۱) مخاطب گرا ( برونگرا ) (۱) مد روز (۱) مدیر سایت (۱) مراسم نوروز (۱) مرام مستقل ( دارای مرام ) (۱) مرثیه (۱) مردمی بودن (۱) مرده پرستی و مرده خواری (۱) مرغ سحر (۱) مرگ (۱) مرگ و زندگی (۱) مرکز فرهنگ مردم (۱) مسئله اجتماعی (۱) مسائل اجتماعی (۱) مستند سازی (۱) مشارکت شعری (۱) مشاعره (۱) مطبوعات ادبی (۱) مطلب (۱) معصوم (۱) معنی زهراء (۱) مفهوم ادب (۱) مقالات مذهبی (۱) مقامومنزلت و جایگاهنویسنده و شاعر (۱) ملک الشعراء بهار (۱) ممیزی کتاب (۱) منشاء قصٌه یا داستان (۱) مهدی اخوان ثالث (٢) مهره مار (۱) مهمند شید رنگ (۱) مهمند شیدرنگ (۱) موقع سرودن (۱) مک امیًتی انشا’ (۱) مکتب ادبی (۱) میراث شعری : شعر کهن (۱) میرزا محمد فرخی یزدی (۱) مینیاتور (۱) میهن دوستی (۱) میهندوستی (۱) نا امیدی از دیگر نخبگان ؟ (۱) نامه نویسی (۱) نثر تاریخی (٢) نثر صادق هدایت (٢) نثر فارسی (۱) نسخه ی تعزیه (۱) نشاط اجتماعی و ادبیات (۱) نشر شعر (۱) نصرت کریمی (۱) نظام ادبی (۱) نظم (۱) نقد (۱) نقد ادبی (٢) نقد تفسیری (۱) نقد داستان (۱) نقد نویسندگان (۱) نقش مثبت (۱) نگارش به مفهوم عمومی (۱) نماد ادب کشور (۱) نماد شعر کشور (۱) نمکنشناسی (۱) نوآوری (٢) نوآوری و شعرنو (۱) نوجوانی و جوانی (۱) نوروز (۱) نوزده فروردین (۱) نوشتار تحلیلی (۱) نوشتار جنجالی (۱) نوعی سرقت شعر (۱) نویسندگی (٤) نویسنده و شاعر زمانه ی خود (۱) نویسنده و شاعر مورد نیاز حقیقی جامعه (۱) نویسنده ی زمان و مکان و جامعه خود (۱) نیرنگستان (۱) نیما یوشیج (۳) هفتاد سالگی شاعر (۱) همکاری شعری (۱) هنجار آموزشی (۱) هنر در جامعه (۱) هنر مردمی (۱) هوای نفس (۱) هوشنگ کاووسی (۱) هویت ملٌی (۱) هویت نویسنده و شاعر (۱) واپسگرائی در ادبیًات (۱) وارونگی ادبیات (٢) واژه (۱) واژه زیبا (۱) واژه عمومی (۱) واژه فارسی سره (۱) واژه های مهجور (۱) ورا من چشم در راهم (۱) وراثت و ادبیات (۱) ویراستار شعر (۱) ویرایش شعر (۱) ویرایش مداوم (۱) ویرایش مکرر (۱) کاربرد واژه (۱) کاریکاتور (۱) کافکا (۱) کپی رایت (۱) کتاب انشاء (۱) کتابخوانی تحمیلی ! (۱) کتبی های شفاهی شده (۱) کج ادبی (۱) کربلا (۱) کرونولوژی شاعران ایران (۱) کرونولوژی نویسندگان ایران (۱) کریم کشاورز (۱) کلمات مهجور (۱) کلمه (۱) کمٌیت گرائی در ادبیات (۱) کنکور (۱) کوتاه نویسی (٢) کوشش به نگارش (۱) کیفیٌت شعر (۱) یادداشت کردن شعر (۱)
دوستان من انجمن شاعران ايران دفتر شعر شاعر انجمن قلم اجتماعی دکتر آرزو صفائی ( الف - دریا ) آسمان سوخته ( ح.م ) اثیره شاعران پارسی زبان استاد نبوی ( کاریز) شعر ناب دردانه زیور حیرت رسول امیری یاس سفید ( جناب علی میرزائی ) شفیعی مطهر ( وب نامه استاد ) قطره های آبی شعر و ادب علیرضا آیت اللهی ( دفتر شعر و نقد ... ) علیرضا آیت اللهی ( طنز اجتماعی ) دریای واژه ها شبیه خودم آی ایشقی بهارهای پیاپی .. لاله عباسی های من سرنوشت شاعری گلچینی از بهترین ها خوب بو بكش پدرجان این شعرها از من نیست از شعر بافی تا شعر نویسی صدای پائیز ( خانم پناهی ) آفرینش های ادبی حوزه هنری یک جرعه غزل اشک قو نخل بی سر ( استاد دکتر دلخوش ) ولوج سرنوشت جای پای خدا آیا روحی اینجا هست ؟ آليهان ( جناب حشمت الله حياتي ) قسمتی از درون ( استاد وثيق زاده انصاري ) شعر آ گلستان شعر و ادب كريما يزدي هواي تازه بدون رنگ كهنگي ( آناهيتا مساجران ) شهيد عشق ( جناب سيٌد حسيني ) دلنوشته ها جناب معارف سرنوشت شاعری عشوه های نارس گذرانه ها انجمن شعر بانوان ايران خانه پدر يك فنجان قهوه تلخ تابش كوير دار بلوط جناب جليل شعاع حضور خلوت انس . گل ياس (زهرا) در سايه سار سرو شعر و نوشته هایم اردیبهشت میمند فارس سرنوشت شاعری شعرناب alireza ayatollahi شناخت مردم ایران ( علیرضا آیت اللهی ) مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری تلق تولوق نسب نامه دودمان آیت اللهی یزدی غریبه تر از همیشه ترنم سکوت شکوفه های نوبهار سفر ، مسافر خوبی نمی شوم وقتی دیوارها سکوت می کنند شاعران پارسی زبان علیرضا آیت اللهی ( ادبی ) خاطرات آقا میرزا جواد آیت اللهی ( علیرضا آیت اللهی alireza ayatollahi ( انسانشناسی ، مردم شناسی و فرهنگ شناسی ایران بزرگ ( علیرضا آیت اللهی alireza ayatollahi - شعر آ ( علیرضا آیت اللهی alireza ayatollahi ) ( علیرضا آیت اللهی alireza ayatollahi ) ethno - archi - urbain - habitat - سند آبی ( علیرضا آیت اللهی alireza ayatollahi ( - رامین : روحانیان آیت اللهی مآل یزدی نژاد ( علیرضا آیت اللهی alireza ayatollahi ) 11 - اصول برنامه ریزی مدیریت دولت ج . ا . ا . ( علیرضا آیت اللهی alireza ayatollahi ) آیت یزد ( علیرضا آیت اللهی alireza ayatollahi ) - گام نخست شاعر ( علیرضا آیت اللهی alireza ayatollahi ) - مرکز اسناد و مدارک یزد ( علیرضا آیت اللهی alireza ayatollahi ) مبنا ( آمایش شهری)alireza ayatollahi علیرضاآیت اللهی شهرسازي - معماري - آمايش - بومي و مردمي ( شما بوم ) يزد - یزد شناسی ( علیرضا آیت اللهی alireza ayatollahi ( علیرضا آیت اللهی ( تحلیل اقتصادی - اجتماعی ) آیت یزد ( علیرضا آیت اللهی alireza ayatollahi ) شهر من تهران ، شعر من تهران ( علیرضا آیت اللهی alireza ayatollahi ) شعر شاعر ) شناخت مردم ایران ( علیرضا آیت اللهی alireza ayatollahi ) - مقتبس : مطالعات قرآنی ، تحقیقات برنامه و بهره وری سرزمین ( علیرضا آیت اللهی alireza ayatollahi معماری و شهرسازی بومی و مردمی یزد ( علیرضا آیت اللهیalireza ayatollai - یزدنما( علیرضا آیت اللهی alireza ayatollahi ( تاریخ یزد ( علیرضا آیت اللهی alireza ayatollahi ( - مرکز اسناد و مدارک یزد ( علیرضا آیت اللهی alireza ayatollahi ) - سند آبی ( علیرضا آیت اللهی alireza ayatollahi ( - رامین : روحانیان آیت اللهی مآل یزدی نژاد ( علیرضا آیت اللهی alireza ayatollahi ) مبتنی :مردم شناسی . باستانشناسی . تاریخ . ناحیه یزد آمایش سرزمین ( علیرضا آیت اللهی alireza ayatollahi ) - جغرافیا و آمایش ( علیرضا آیت اللهی ( alireza ayatollahi ( geographie et amenagement amenagement du territoireساماندهی ( آمایش) سرزمین آمایش سرزمین ؛ ساماندهی کشور علیرضا آیت اللهی alireza ayatollahi ( تماشا : تعاون.مشارکت.انجمنها.شوراها.اتاقها:تماشا خاطرات آقا میرزا جواد آیت اللهی ( علیرضا آیت اللهی alireza ayatollahi ( - مقتبس : مطالعات قرآنی ، تحقیقات برنامه و بهره وری سرزمین ( علیرضا آیت اللهی alireza ayatollahi هیئت و هیئت داری در شهریزد - ورود به بهره وری در سرزمین اسلامی ایران ( علیرضا آیت اللهی alireza ayatollahi پریسا بلاگ پارسی شعر ناب قلم ما مقتبس architecture islamique /la ville musulmane,alireza ayatollahi (Teheran.Iran) پرتال زیگور طراح قالب